BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, February 23, 2010

"Formula Kejayaan"


kisah ini saya nak kongsi dengan semua yang bergelar pelajar. Kisah ini saya baca dalam sebuah buku....

bermulalah satu cerita.......

(kisah ini mengenai Ali )
Saya memang 'jealous' dengan shah yang sentiasa selalu dapat tempat pertama dalam mana-mana ujian atau peperiksaan. Dialah yang paling 'terror' tuk matapelajaran Matematik dan Matematik Tambahan. Nak dikatakan dia ni rajin, taklah juga., sama seperti pelajar-pelajar lain, almaklum tinggal di asrama , semua mengikut jadual. teringin juga saya merebut takhta no.1 daripadanya, tetapi belum berjaya.

Sebab ada sikap jealous dalam diri saya, saya sering membuat pengamatan mengenai rahsianya, tetapi tidak nampak, tidak dapat dikesan. suatu hari, saya beranikan diri bertanya pada Shah.

" aku kagumlah dengan kebolehan engkau Shah. engkau memang hebat. Kebolehan dan kepintaran engkau memang tak boleh lawan la. aku teringin nak menyaingi engkau, usaha dah aku cuba. teringat aku kata-kata cikgu aku dulu Ability +Effort =Result .

" Ali, formula tu kena ubah. banyak pakar motivasi kata Abilty + Effort x Attitude = Result. Attitude atau sikap sangat penting. sikap kita kena sentiasa positif, macam satu lagu yang selalu kat tv tu..


jika kau fikirkan kau boleh, kau hampir boleh melakukan,

jika engkau ragu-ragu, kerja tak menentu

jika kau fikir kekalahan, kau hampiri kegagalan

jika kau fikir kemenangan, kau hampiri kejayaan,

kaulah apa yang kau fikirkan....


"Itu sahaja rahsia kau?

" haah, campur dengan doa dan keyakinan"

begitulah kisahnya....
disini saya nak kongsi sikit, sebenarnya apa yang kita impikan akan dapat kita capai jika kita mempunyai ciri-ciri macam Shah kat citer di atas.